Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS!!!
(NLMTIM)
Felhasználói dokumentáció
Copyright © 2002-2005 Kónya Krisztián
http://konyisoft.ini.hu/
konyisoft@mailbox.hu


1.1 Mi az a Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS?
A Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS!!! (röviden: NLMTIM) egy népszerű televíziós vetélkedőnek, a Legyen Ön is milliomosnak a számítógépes átirata. A játék az eredeti vetélkedő csaknem valamennyi lehetőségét tartalmazza, és dizájn tekintetében is igyekszik hasonlítani hozzá. A csomag tartalmaz egy egyszerű szerkesztőprogramot is, amellyel a játékban található kérdések szabadon módosíthatók, illetve bővíthetők.
Az 1.5-ös verzió újdonságairól lásd a History fájlt. A programmal kapcsolatban gyakran feltett kérdések (és a rájuk adott válaszok) a FAQ-ban olvashatók.
1.2 Minimális konfiguráció
A program futtatásához bármilyen számítógép megfelel, amely képes a Microsoft Windows 95/98/ME/2000/XP futtatására. A gépnek rendelkeznie kell olyan videokártyával és monitorral, amellyel legalább 800x600-as képernyőfelbontás érhető el. A jobb grafikai minőség érdekében ajánlott a 32 bites színmélység beállítása. A merevlemezen kb. 10 MB szabad kapacitás szükséges.
1.3 Ajánlott konfiguráció
- Processzor: Intel Pentium 900 MHz
- Memória: 128 MB
- Merevlemez: 10 MB szabad kapacitás
- Video: 1024x768 vagy 1280x1024-es felbontás, 32 bites színmélység
- Hangkártya
- Oprendszer: MS Windows XP
1.4 Telepítés
A program telepítése a NLMTIM_1_5_install.exe fájl elindításával lehetséges. A telepítés során a program fájljai a megfelelő könyvtárakba kerülnek, és a Start menüben létrejönnek a szükséges bejegyzések.
1.5 Eltávolítás
A program eltávolítása a Vezérlőpult Programok telepítése és törlése menüpontjával lehetséges. A listában válasszuk ki a NLMTIM 1.5 (csak törlés) bejegyzést, majd kattintsunk az Eltávolítás gombra. Ekkor a telepítő törli a merevlemezről a programot, valamint a Start menüben korábban létrehozott bejegyzéseket.
1.6 A program indítása
A Start menüben kattintsunk az alábbi menüpontra:
Programok -> KónyiSoft -> NLMTIM 1.5 -> NLMTIM 1.5
1.7 Grafika
A program használatához optimális grafikai felbontás 1024x768 vagy
1280x1024, 32 bites színmélységgel. Használható 800x600-as felbontásban is, de
ekkor a megjelenítés minősége gyengébb lehet. A 32 bitnél alacsonyabb színmélység
ugyancsak ronthat a képminőségen.
Problémát jelenthet, ha a rendszer a képernyőelemeket nagy méretben
jeleníti meg. Ekkor egyes grafikai elemek elcsúszhatnak, a feliratok nem jelennek
meg teljesen stb. A méret az alábbi módon állítható át:
Kattintsunk jobb gombbal az Asztalon, majd a menüből válasszuk
ki a Tulajdonságok... opciót. A megjelenő párbeszédablakban a
Beállítások lapon kattintsunk a Speciális...
gombra. A következő ablakban az Általános lapon állítható be a
képernyőelemek mérete, melyet állítsunk át normál méretűre (96 DPI).
1.8 Hanghatások
Bizonyos esetekben a hanghatások lejátszása problémás lehet, emiatt
előfordulhat, hogy a program nem hajlandó elindulni. Ilyenkor próbáljuk meg
Safe Mode-ban (ún. biztonságos mód) futtatni a programot: a Start menüben
válasszuk a NLMTIM 1.5 (Safe Mode) menüpontot. Ez minden hanghatást
kikapcsol, de ettől még lehet játszani a programmal.
Megjegyzés: Biztonságos módú futtatás úgy is elérhető, hogy a programot egy
-safemode paraméterrel indítjuk. A Futtatás ablakba gépeljük be:
nlmtim.exe -safemode
1.9 Licenc
FREEWARE. Ez egy szabad szoftver és SEMMILYEN GARANCIA nem jár hozzá. A program szabadon terjeszthető és használható bármiféle feltétel vagy kötelezettség nélkül.

2.1 Általános tudnivalók
A Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS!!! egy műveltségi vetélkedő. A játék során folyamatosan nehezedő kérdésekre kell választ adnunk, egyre nagyobb pénznyereményekért. A kérdések az élet legkülönbözőbb területeiről jöhetnek: lehetséges pl., hogy egy történelemmel kapcsolatos kérdést képzőművészet követ, majd sport következik, esetleg szerves kémia... Valamennyi kérdésre kapunk négy lehetséges választ (A, B, C, D), de ezek közül csak az egyik helyes, a másik három hibás. A főnyeremény eléréséhez 15 kérdésre kell helyesen válaszolnunk.
2.2 Nyeremények
A megválaszolt kérdések után az alábbi pénzösszegek járnak:
Kérdés száma | Pénznyeremény |
1. kérdés | 5.000 Ft |
2. kérdés | 10.000 Ft |
3. kérdés | 25.000 Ft |
4. kérdés | 50.000 Ft |
5. kérdés | 100.000 Ft - garantált |
6. kérdés | 200.000 Ft |
7. kérdés | 300.000 Ft |
8. kérdés | 500.000 Ft |
9. kérdés | 800.000 Ft |
10. kérdés | 1.500.000 Ft - garantált |
11. kérdés | 3.000.000 Ft |
12. kérdés | 5.000.000 Ft |
13. kérdés | 10.000.000 Ft |
14. kérdés | 20.000.000 Ft |
15. kérdés | 40.000.000 Ft - garantált |
A játék során bármikor dönthetünk úgy, hogy megállunk. Ekkor az utoljára helyesen megválaszolt kérdésért kapott összeget nyerjük. Ha pl. 7 kérdést helyesen megválaszoltunk, de a nyolcadikat nem merjük "bevállalni", akkor 300.000 Ft-tal fejezhetjük be a játékot.
Ha valamelyik kérdésre rossz választ adunk, akkor "buktunk", a játék véget ér. Ebben az esetben az addigi nyeremény elveszett, csak a megszerzett garantált nyereményt kapjuk meg -- ha egyáltalán eljutottunk odáig. Garantált nyeremény birtokába az 5. (100.000 Ft), illetve a 10. kérdés (1.500.000 Ft) megválaszolása után juthatunk. A 15. kérdés (40.000.000 Ft) szintén garantált, ugyanis ez maga a főnyeremény, de ennél tovább már nem mehetünk.
2.3 Segítségek
A játék alatt három alkalommal vehetünk igénybe három különböző segítséget (mindegyiket egyszer). A segítségek felhasználásáról teljesen szabadon dönthetünk. Általában célszerű spórolni a segítségekkel, a nehezebb kérdésekre tartogatni őket, de az sincs kizárva, hogy egy könnyebb kérdésre elhasználjuk akár mind a hármat.
Az alábbi segítségek vehetők igénybe:
- 50:50 - A válaszokat megfelezi. Elvesz két rossz választ, és meghagyja a helyeset, illetve egy rosszat. Ezáltal nagyobb az esélyünk, ha tippelni kényszerülünk.
- Telefonos segítség - A játékos telefonon felhívhat valakit, aki az aktuális kérdésre tudhatja a választ. Ez a "valaki" az eredeti játékban általában a játékos barátja, ismerőse, kollégája stb. A beszélgetés lebonyolítására 30 másodperc áll rendelkezésre, ennek leteltével a telefonos kapcsolat azonnal megszakad. A programban az eredeti játékhoz képest némi módosítás volt szükséges ennél a résznél. Itt egy elképzelt párbeszédet hallgathatunk (olvashatunk) végig, melynek végén minden esetben kapunk választ. A programban természetesen a 30 másodperces időkorlát sem létezik.
- Közönség - A közönség minden egyes tagja tippel valamelyik lehetséges válaszra, majd ennek végeredményéről százalékos kimutatást kapunk. Nagy valószínűséggel az a válasz a helyes, amelyikre a közönség legnagyobb arányban szavazott. Természetesen nincs kizárva, hogy -- főleg nehezebb kérdések esetében -- a közönség téved, rosszul tippel.
2.4 Dicsőségtábla
A televíziós vetélkedőben a játékosok pénzt (pontosabban bankkártyát) kapnak nyereményként. A programban a legjobban teljesítő játékosok jutalmul felírhatják nevüket a dicsőségtáblára. A tabella a legjobb 15 játékos nyereményét és játékidejét tartja nyilván.
A program az értékelés során a játékos nyereményét és a teljes játékidőt veszi figyelembe, a felhasznált segítségeket nem. Azaz: a nem felhasznált segítségek nem jelentenek jobb helyezést. Egyforma nyeremények esetén (pl. két 800.000 Ft-os) az ér el jobb pozíciót, aki rövidebb idő alatt fejezte be a játékot.
A dicsőségtáblára csak abban az esetben lehet felkerülni, ha
új játékot kezdtünk! Ha egy korábban kimentett
játékállást töltünk be, hiába érjük el akár a legjobb eredményt, nem
tudjuk beírni a nevünket!
A jobb időeredmény elérése érdekében kapcsoljuk ki a hanghatásokat, valamint
az összes párbeszéd- és szövegablakot!

3.1 A képernyő felépítése
Kattints az ábrának arra a részére, amelyről információt szeretnél kapni!
Kérdéspanel
Itt jelenik meg az aktuális kérdés szövege.
Válaszok
A kérdésre adható négy válaszlehetőség. A kívánt válasz megjelölése egyszeri egérkattintással lehetséges. A megjelölés billentyűzettel is végrehajtható, az <A>, <B>, <C> vagy <D> billentyűk lenyomásával.
Segítségek
A játék során felhasználható három segítség. Fentről lefelé: felezés (50:50), telefonos segítség, közönség. A kívánt segítség kiválasztása egyszeri egérkattintással lehetséges feltéve, hogy az adott segítséget nem használtuk el már korábban. A választás történhet billentyűzettel is, az <1>, <2> vagy <3> billentyűk lenyomásával. Az alsó gombbal megállhatunk, azaz önként befejezhetjük a játékot.
A segítségekről bővebb információ olvasható a Játékszabályok fejezetben.
Eredményjelző
Itt látható, hogy hányadik kérdésnél tartunk jelenleg, és mennyi az addig elért nyereményünk. Az eredményjelző alatti óra folyamatosan jelzi a játék kezdete óta eltelt időt.
3.2 Billentyűk, billentyűkombinációk
A játék alatt használható billentyűk:
A | A válasz megjelölése |
B | B válasz |
C | C válasz |
D | D válasz |
1 | Felezés (50:50) kérése |
2 | Telefonos segítség kérése |
3 | A közönség segítségének kérése |
I | "Igen" válasz egy megjelenő kérdésre (pl. "Végleges?") |
N | "Nem" |
Enter | Az <OK> vagy <Tovább> gomb megnyomásának felel meg |
Általánosan használható billentyűk:
F1 | Súgó megjelenítése |
F7 | Játék indítása (csak a címképernyőn használható) |
F8 | Játék befejezése (csak akkor, ha játékban vagyunk) |
Ctrl+O | Játékállás betöltése |
Ctrl+S | Játékállás mentése (csak játékban) |
Ctrl+C | Az aktuális kérdés vágólapra másolása (csak játékban) |
Ctrl+H | Dicsőségtábla megjelenítése |
Ctrl+L | Naplófájl megjelenítése |
Alt+X | Kilépés a programból |

4.1 Játék menü
Új játék kezdése.
Az aktuális játék befejezése. A program kilépés előtt megerősítést kér, hogy valóban be akarjuk-e fejezni a játékot.
Egy korábban elmentett játékállás betöltése. Az aktuális játék -- ha éppen játékban vagyunk -- megerősítés után véget ér.
Az aktuális játékállás megőrzése későbbi folytatás céljából. A mentés során csak azt tárolja el, hogy hányadik kérdésnél tartottunk éppen, és mely segítségeket használtuk már fel. Nem jegyzi meg az utolsó kérdést, és azt sem, hogy melyik kérdéssor volt beállítva.
Az aktuális kérdés szövegét és a négy lehetséges választ a vágólapra másolja.
Megjeleníti a dicsőségtáblát, amely a legjobb 15 játékos nevét, eredményét és játékidejét tartalmazza. Bővebb információ itt olvasható.
A program folyamatosan feljegyzi a játék közben történő különféle eseményeket (pl. kérdés szövege, a játékos válasza, megválaszolásra fordított idő stb.), abból a célból, hogy a későbbiekben elemezni tudjuk a játékunkat. Ezzel a menüponttal a legutolsó -- vagy az éppen folyamatban lévő -- játék naplóállományát nézhetjük meg. A párbeszédablakban lehetőségünk van a naplófájlt a vágólapra másolni, illetve szöveges vagy HTML formátumban elmenteni.
A program használatának befejezése. Röviden: exit.
4.2 Segítségek menü
Felezés kérése. A négy válasz közül elvesz két rosszat.
Mint a neve is mutatja, telefonos segítség kérése.
A közönség segítségének kérése.
4.3 Beállítások menü
Megjeleníti a program beállításait tartalmazó párbeszédablakot. Az egyes beállítási lehetőségek önmagukért beszélnek, ezért itt bővebben nem részletezzük. A változtatások az <OK> gombra kattintással lépnek életbe. A <Mégsem> gombbal változtatás nélkül elhagyhatjuk az ablakot.
Elindítja az NLMTIM Editor c. programot, melynek segítségével a játékban található kérdéseket módosíthatjuk, illetve bővíthetjük.
4.4 Súgó menü
A program kezelési útmutatója. De, hisz... épp azt olvasod nem? :-)
Gyakran ismételt kérdések a programmal kapcsolatban, itt olvasható.
Verziótörténet, itt olvasható.
A KónyiSoft honlapjának megjelenítése (internetkapcsolat szükséges).
Ezzel a menüponttal e-mail küldhető a program készítőjének.
Tedd azt, please!
Megjeleníti a program névjegy ablakát.

5.1 Program infó
Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS!!!
Verzió: 1.5
Kvízkérdések száma: 5000
Kiadás dátuma: 2005. IV. 6.
FMOD.DLL verzió: 3.73
5.2 Elérhetőség
Honlap:
http://konyisoft.ini.hu/
http://konyisoft.atw.hu/
Email:
konyisoft@mailbox.hu
konyakrisz@freemail.hu
