NLMTIM Editor

Kérdésszerkesztő a Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS!!! című játékhoz

Felhasználói dokumentáció

Copyright © 2002-2005 Kónya Krisztián

http://konyisoft.ini.hu/
konyisoft@mailbox.hu

Tartalomjegyzék
1. Bevezetés

1.1 Mi az a NLMTIM Editor?

  Az NLMTIM Editorral a Nosza, legyél má' Te is MILIJOMOS!!! c. játékprogram kérdéseit módosíthatjuk, illetve bővíthetjük. Egy viszonylag kényelmes felületen lehetőséget nyújt a kérdéseink rendszerezésére és szerkesztésére. Lehetővé teszi a kérdések, valamint a rájuk adható lehetséges válaszok begépelését.

2. Kérdésfájlok

2.1 Kérdések használata a MILIJOMOS programban

  A játékba két módon vihetjük be saját kérdéseinket:

  1. Teljes kérdéssor létrehozása. A teljes kérdéssor egy tizenöt adatfájlból álló csomag, melyben az egyes fájlok különböző nehézségű kérdéseket tartalmaznak. Csak ezzel a módszerrel lehetséges (az eredeti televíziós vetélkedőhöz hasonlóan) fokozatosan nehezedő kérdéssor készítése.
  2. Önálló adatfájl használata. Valamennyi kérdés egyazon adatfájlban helyezkedik el, a játék ezek közül válogat véletlenszerűen. Általában kisszámú, speciális(abb) témakörbe tartozó kérdéssorhoz alkalmazható ez a módszer, de ebben az esetben nem lehetséges a kérdések nehézség szerinti szortírozása.

  Az alábbi fejezetekben ezek a lehetőségek kerülnek ismertetésre.

2.2 Teljes kérdéssor létrehozása

  Egy teljes kérdéssor 15 fájlból áll, melyek meghatározott néven és ugyanazon (de tetszőleges) mappában szerepelnek. A fájlok formátuma egyszerű ASCII szöveg, kiterjesztésük mjk. A szöveges formátum lehetővé teszi, hogy a kérdések egyszerűen módosíthatók és bővíthetők legyenek. Bár a fájlok szerkezete speciális, gyakorlottabb felhasználók szövegszerkesztővel is módosíthatják azokat (akár a Jegyzettömbbel is). A témáról bővebben a Fájlformátum-leírás fejezetben lehet olvasni.

  Mindegyik nehézségi szinthez egy-egy fájl tartozik. A játék során a program az aktuális nehézségi szinthez tartozó fájl kérdéseiből választ egyet, véletlenszerűen. Ennek megfelelően:

Fájl neve Nehézségi szint
01_5000.mjk 5.000 Ft
02_10000.mjk 10.000 Ft
03_25000.mjk 25.000 Ft
04_50000.mjk 50.000 Ft
05_100000.mjk 100.000 Ft
06_200000.mjk 200.000 Ft
07_300000.mjk 300.000 Ft
08_500000.mjk 500.000 Ft
09_800000.mjk 800.000 Ft
10_1500000.mjk 1.500.000 Ft
11_3000000.mjk 3.000.000 Ft
12_5000000.mjk 5.000.000 Ft
13_10000000.mjk 10.000.000 Ft
14_20000000.mjk 20.000.000 Ft
15_40000000.mjk 40.000.000 Ft

  Mindez a gyakorlatban a következőképpen működik: a játék kezdetén (5.000 Ft) a program fogja a 01_5000.mjk nevű fájlt, és véletlenszerűen kiválaszt belőle egy kérdést. Ha megválaszoltuk, a 10.000 Ft-os szint következik, az ehhez tartozó kérdést már a 02_10000.mjk fájlból fogja feladni. 25.000 Ft-nál a 03_25000.mjk következik, és így tovább egészen negyvenmillióig, mindig a soron következő fájlból választja ki a kérdést.

  A könnyebb áttekinthetőség kedvéért a kérdések a fájlokban kategóriákra bontva szerepelnek. Ez kizárólag az egyszerűbb szerkeszthetőséget szolgálja, a játék során a kategóriáknak nincs szerepük. Éppen ezért előfordulhat, hogy pl. egymás után 5-ször történelmi témájú kérdés következik, ami a televíziós vetélkedőben általában nem szokás. Ez a probléma gondos szerkesztéssel (a kategóriák megfelelő "szétszórása" a nehézségi szintek között) elkerülhető.

Fontos! A fájloknak a fenti táblázatban megadott nevekkel kell szerepelniük, továbbá a 15 fájl közül egy sem hiányozhat, különben a játék hibaüzenettel kilép.

A fájlok létrehozása

  A szükséges adatfájlokat létrehozhatjuk a szerkesztő Új menüpontjával, ez esetben mentéskor ügyeljünk a pontos elnevezésekre. Egyszerűbb, ha a program contrib/datafiles almappájában található üres kérdéssort használjuk: másoljuk át a fájlokat egy tetszőleges mappába, és máris hozzáfoghatunk a szerkesztéshez.

A kérdéssor használata a játékban

  A Beállítások ablakban Játékmód/Játék teljes kérdéssorral címszó alatt tudjuk beállítani saját kérdéseinket. Kattintsunk a <Tallóz> gombra, majd válasszuk ki azt a mappát, amelyben a kérdéssor található. Ha rossz mappát adunk meg, illetőleg a kérdéssorral valamilyen probléma akadt (pl. hiányzik vagy nem a megfelelő néven szerepel valamelyik adatfájl stb.), a program hibaüzenetben figyelmeztet.

2.3 Az eredeti kérdéssor módosítása

A MILIJOMOS eredeti kérdéssora a

C:\Program Files\KonyiSoft\NLMTIM_1_5\data\kerdesek

mappában található (ún. alapértelmezett mappa). A fenti elérési út csak abban az esetben érvényes, ha a játékot a telepítőprogram által automatikusan felkínált mappába telepítettük. Ha a telepítés során ettől eltérő mappát választottunk, a fájlok értelemszerűen ott keresendők.

  Az eredeti kérdéssort tetszés szerint módosíthatjuk, beleértve a kérdések átszerkesztését, bővítését és törlését, illetve új kategóriák létrehozását. Miután a változtatásokat elmentettük, a MILIJOMOS következő indításakor már a módosított fájlokkal játszhatunk.

Fontos! Mielőtt bármilyen szerkesztési műveletbe fognánk, célszerű biztonsági másolatot készíteni a módosítandó fájlokról, hogy szükség esetén vissza tudjuk állítani az eredeti állapotot.

2.4 Önálló adatfájl használata

  Hozzunk létre egy kérdésfájlt a szerkesztő Új menüpontjával. Írjunk bele néhány kérdést, majd tetszőleges helyre, tetszőleges néven mentsük el. A játék Beállítások ablakában Játékmód címszó alatt jelöljük be az Önálló adatfájl használatát. Ezután kattintsunk a <Tallóz> gombra, és válasszuk ki az imént elmentett fájlunkat. A következő Új játék indításakor a program immár az általunk megadott adatfájlból fogja feladni a kérdéseket.

2.5 Az MJK fájlformátum

Az *.mjk fájlok általános felépítése a következő:

# MJK
<első kategória neve>
=első kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
=második kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
...
=n. kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
</első kategória neve>

<második kategória neve>
=első kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
=második kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
...
=n. kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
</második kategória neve>

...

<n. kategória neve>
=első kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
=második kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
...
=n. kérdés^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz
</n. kategória neve>

  Minden adatfájl kötelezően a '# MJK' karaktersorozattal kezdődik. Ez alapján azonosítja a játék, hogy kvízkérdéseket tartalmazó fájlról van szó.

  Egy fájl tetszőleges számú kategóriát tartalmazhat. Minden egyes kategóriát, a HTML-címkék mintájára, egy kezdő és egy záró tag jelöl (fent vastagított betűvel jelölve). A kezdő tag '<' és '>' karakterek között a kategória neve. A záró tag ugyanez, de a név elé be kell illeszteni egy '/' karaktert. Ezen két tag között helyezkednek el az adott kategóriához tartozó kérdések (szintén tetszőleges számú), az alábbi formátumban:

=kérdés szövege^első válasz^második válasz^harmadik válasz^&negyedik válasz

  • Mindegyik kérdés kötelezően a '=' karakterrel kezdődik.
  • A '=' karaktert követi folytatólagosan a kérdés szövege. Vigyázzunk, hogy ne írjunk túl hosszú kérdést, ellenkező esetben nem fog teljes egészében megjelenni a kiírásra szánt panelen. Kb. 120 karakter még rendben megjeleníthető.
  • A kérdés után folytatólagosan következik a négy lehetséges válasz. Mindegyik válasz elé egy '^' karaktert kell beilleszteni, ez az ún. határoló karakter. A helyes válasz elé még egy '&' karaktert is be kell szúrni, közvetlenül a '^' után. A négy lehetséges válasz közül bármelyik lehet helyes (a fenti példában a negyedik), de mindig csak az egyik! A válaszok egyenként kb. 30 karakter hosszúságúak lehetnek.

  A fenti példából látható, hogy a fájlban bizonyos karaktereknek speciális szerepük van. Éppen ezért a következő két karaktert ne használjuk a kérdések és válaszok szövegében, illetve a kategóriák nevében:

&  ^

  A kategóriák tagjeit és a kérdéseket mindig új sorba, és csak egy sorba írjuk! Az egyes sorok mindig az 1. karakterpozícióban kezdődjenek, eléjük space-eket beszúrni nem szabad! A fájlban üres sorok nem szerepelhetnek!

A fentiekre vonatkozóan egy konkrét példa található a pelda.mjk fájlban.

Vigyázat! Bár a program az adatfájlok helyességét ellenőrzi, előfordulhat, hogy egy hibásan begépelt fájl hibás működést eredményez. Ezért ha úgy döntünk, hogy az NLMTIM Editor helyett inkább szövegszerkesztőt használunk, fordítsunk különösen nagy figyelmet a fájlok ellenőrzésére, még használat előtt.

3. Felhasználói felület

3.1 Főablak

Főmenü

  Általa elérhető a program valamennyi funkciója. Bővebben...

Eszköztár

  A program leggyakrabban használt általános funkcióit tartalmazza.

Munkaterület

  A főablak középső, legnagyobb részét elfoglaló terület. Itt helyezkednek el a dokumentum-ablakok (tetszőleges számban), amelyeken a kérdések szerkesztése történik. Az egyes ablakok a munkaterületen belül szabadon mozgathatók és átméretezhetők.

3.2 Dokumentumablak

Eszköztár

  A kategóriákkal és kérdésekkel kapcsolatos szerkesztési műveleteket tartalmazza.

Kategóriák listája

  Megjeleníti a fájlban található kategóriákat. Egy kategória kiválasztása (kijelölése) egyszeri bal gombos kattintással történik. Ekkor a jobb oldali listában megjelennek az adott kategóriához tartozó kérdések.

  Drag and drop módszerrel egy kategóriát mozgathatunk a listában, illetve két adatfájl között. Végrehajtása: jobb gombbal kattintsunk a kívánt kategória nevére, majd a gomb felengedése nélkül mozgassuk át a lista egy másik pozíciójába. Ha egy másik fájl listájába mozgattuk, akkor az adott kategória (valamennyi kérdésével együtt) áthelyeződik a célfájlba. Amennyiben a mozgatás lenyomott <CTRL> gomb mellett történik, akkor az adott kategória másolódik; egyébként áthelyezés történik.

Kérdések listája

  Megjeleníti a kijelölt kategória kérdéseit. A kijelöléshez bal gombbal kattintsunk a kívánt kérdésen. Ekkor az alsó panelen megjelenik az adott kérdés teljes szövege, valamint a rá adható négy lehetséges válasz. Egyszerre több kérdés is kijelölhető a <SHIFT> és <CTRL> gombok használatával.

  Drag and drop módszerrel egy vagy több kérdést helyezhetünk át egy másik kategóriába vagy fájlba. Végrehajtás: jobb gombbal kattintsunk a kijelölt kérdés(ek)en, majd a gomb felengedése nélkül mozgassuk át egy másik kategóriába (a gomb felengedése a kategóriák lista valamelyik elemén történjen). Ha a kérdéseket egy másik fájlba mozgattuk, akkor valamennyi kijelölt kérdés áthelyeződik a célfájlba. Amennyiben a művelet lenyomott <CTRL> gomb mellett történik, a kérdések másolódnak; egyébként áthelyezés történik.

Kérdéspanel

  Megjeleníti az aktuálisan kijelölt kérdés teljes szövegét, valamint a rá adható négy lehetséges választ. A helyes válasz a többitől eltérően, fehér háttérszínnel jelenik meg. A kérdéspanelen nem tudunk közvetlenül szerkeszteni, ehhez használjuk a Szerkesztés... menüpontot.

Státuszsor

  A fájlra vonatkozó különféle információkat jelenít meg. Balról jobbra haladva:

  1. A fájlban található kategóriák száma összesen.
  2. Kérdések száma összesen.
  3. A Módosítva feliratot jeleníti meg, ha a fájlban az utolsó mentés óta változás történt.
  4. Az aktuális kategória neve és a benne található kérdések száma.

3.3 Kérdésszerkesztő párbeszédablak

  Ebben az ablakban hozhatunk létre új kérdést, illetve egy már meglévőt szerkeszthetünk, módosíthatunk. A felső szerkesztőmezőbe kerül a kérdés szövege, az alatta lévő mezőkbe pedig a lehetséges válaszok. A jobb oldali jelölőgombokkal adhatjuk meg a helyes választ. Bármelyiket megjelölhetjük helyesként, a játék során a válaszok véletlenszerűen összekeverve jelennek meg.

  A menüsor általános szövegszerkesztési műveleteket tartalmaz (kivágás, másolás, beillesztés), továbbá megtalálható itt az előnézet funkció, és egy egyszerű karaktertáblázat speciális karakterek beviteléhez.

  Az elvégzett módosítások az <OK> gombra kattintva jutnak érvényre. Amennyiben a szerkesztés során valamilyen hibát vétettünk (pl. nem adtuk meg a helyes választ, vagy olyan karaktert írtunk az egyik mezőbe, ami nem megengedett stb.), a program hibaüzenetben tájékoztat.

Fontos! A kérdés szövege kb. 120, a válaszok egyenként kb. 30 karakter hosszúak lehetnek. Ha ennél hosszabb szöveget írunk, előfordulhat, hogy játék közben nem jelenik meg teljesen a kiírásra szánt panelen. Ennek ellenőrzéséhez minden esetben használjuk az előnézet funkciót!

3.4 Keresés párbeszédablak

  A párbeszédablak segítségével megkereshetjük azokat a kérdéseket, amelyek tartalmaznak egy megadott szöveget vagy szövegrészletet.

  A fenti szerkesztőmezőbe gépeljük be a keresendő szöveget, majd kattintsunk a <Keresés> gombra. Rövid időn belül megjelennek a találatok az ablak alsó részén lévő listában. Ha nem volt egy találat sem, akkor a "A keresett szöveg nem található" üzenetet kapjuk. A lista bármely során duplán kattintva azonnal az adott kérdésre ugorhatunk.

4. Menü

4.1 Fájl menü

  Létrehoz egy üres kérdésfájlt. Az újonnan létrehozott fájl neve mindaddig Névtelen lesz, amíg valamilyen néven el nem mentjük (l. Mentés másként... menüpont).

  Megnyitja az általunk kiválasztott adatfájlt.

  Bezárja az aktuális dokumentumablakot.

  Elmenti az aktuális dokumentumot. Ha korábban még nem volt elmentve, akkor először nevet kell adnunk neki (ugyanaz, mint a Mentés másként... menüpont).

  Az általunk megadott néven menti el az aktuális dokumentumot.

  Az összes megnyitott dokumentumot elmenti.

  A kiválasztott export-formátumban elmenti az aktuális dokumentumot. Bővebben...

  Megnyitja és importálja az általunk kiválasztott adatfájlt. Bővebben...

  Megkeresi azokat a kérdéseket, melyekben az általunk megadott szöveg vagy szövegrészlet megtalálható. Bővebben...

  A program használatának befejezése.

4.2 Kategóriák menü

  Egy új kategória létrehozása a megadott néven. A megjelenő párbeszédablakban írjuk be a létrehozandó kategória nevét, majd kattintsunk az <OK> gombra.

  Az aktuálisan kijelölt kategória átnevezése. A megjelenő párbeszédablakban adjuk meg az új nevet, majd kattintsunk az <OK> gombra.

  Az aktuálisan kijelölt kategória törlése, az adott kategóriához tartozó valamennyi kérdéssel együtt. Egyszerre csak egyetlen kategória törölhető. A művelet végrehajtása előtt megerősítés szükséges.

  A kategóriák ABC-sorrendbe történő rendezése. A művelet a kis- és nagybetűk között nem tesz különbséget. Végrehajtás előtt megerősítés szükséges.

4.3 Kérdések menü

  Egy új kérdés hozzáadása az aktuálisan kijelölt kategóriához. A megjelenő párbeszédablakban beírhatjuk a kérdés és a válaszok szövegét, valamint megadhatjuk a helyes választ. A szerkesztés végeztével kattintsunk az <OK> gombra. Bővebben...

  Az aktuális kérdés módosítása. Egy párbeszédablakban megjelenik a kérdés szövege és a válaszok, melyeket szerkeszthetünk, módosíthatunk. A művelet végeztével kattintsunk az <OK> gombra. Bővebben...

  A kijelölt kérdés megjelenítése abban a formában, ahogyan majd játék közben fog kinézni.

  A kijelölt kérdés(ek) törlése. A művelet végrehajtása előtt megerősítés szükséges.

  Az aktuális kategória kérdéseinek ABC-sorrendbe történő rendezése. A művelet a kis- és nagybetűk között nem tesz különbséget. Végrehajtás előtt megerősítés szükséges.

  A kijelölt kérdés (vagy kérdések) vágólapra helyezése. A másolás ugyanolyan formátumban történik, mint a szöveges export, de jelen esetben csak a kijelölt kérdésekre vonatkozik, nem az egész fájlra.

  Az aktuális kategóriában az összes kérdés kijelölése.

4.4 Ablak menü

  Függőlegesen rendezi el a megnyitott ablakokat.

  Vízszintesen rendezi el a megnyitott ablakokat.

  Lépcsőzetesen rendezi el a megnyitott ablakokat.

  A minimalizált állapotban lévő ablakokat rendezi el a főablak alsó részén.

4.5 Súgó menü

  Megjeleníti a program HTML formátumú felhasználói dokumentációját.

  A KónyiSoft honlapjának megjelenítése (internetkapcsolat szükséges).

  Ezzel a menüponttal e-mail küldhető a program készítőjének.

  Megjeleníti a program névjegy ablakát.

5. Egyebek

5.1 Exportálás

Szövegfájl (*.txt)

  Az aktuális fájlt egyszerű szövegként menti el, *.txt kiterjesztéssel. A formátum a következő: egy sorban a kérdés szövege, az utána következő sorokban a négy lehetséges válasz. A válaszok közül az a helyes, amelyik '&' karakterrel kezdődik. A kérdéseket egy üres sor választja el egymástól.

A szöveges formátumra egy konkrét példa található a pelda.txt fájlban.

Táblázat (*.csv)

  Táblázatos (úm. pontosvesszővel tagolt) formátumban menti el a kérdéseket. Ez az adatfájl bármelyik táblázatkezelővel megnyitható, amelyik ismeri a csv formátumot (ilyen pl. a Microsoft Excel, vagy az OpenOffice.org munkafüzete stb.). Az egyes oszlopok jelentése a következő:

  • A - kérdés szövege
  • B - 1. válasz
  • C - 2. válasz
  • D - 3. válasz
  • E - 4. válasz
  • F - a helyes válasz száma (1-4)
  • G - a kérdés kategóriája

A táblázatos formátumra egy konkrét példa található a pelda.csv fájlban.

HTML formátum (*.html)

  A fájlt HTML formátumban menti el, melyet bármelyik internetes böngészővel megnyithatunk. A szerkezet a szöveges fájlokéhoz hasonló, de itt a helyes válaszok vastagított betűtípussal jelennek meg.

A HTML formátumra egy konkrét példa található a pelda.html fájlban.

Vigyázat! A fenti export-formátumokban elmentett adatok nem tölthetők vissza az editorba semmilyen módon! Az NLMTIM szintén nem tudja használni ezeket a fájlokat. A programnak ezen a funkciói akkor hasznosak, ha a meglévő kérdéseinket valamilyen más programmal (is) szeretnénk feldolgozni.

5.2 Importálás

  A szerkesztő meg tudja nyitni a Legyünk Mi is milliomosok! 2.0 című program *.lmi kiterjesztésű adatfájljait. Ezzel egyszerűen áthozhatjuk a játék kérdéseit az NLMTIM-be. Csak a kvízkérdésfájlok nyithatók meg, a sorkérdések (amelyek ugyancsak *.lmi kiterjesztéssel szerepelnek, de eltérő szerkezetűek) nem! A mentés kizárólag a szerkesztő saját formátumában történhet, az LMIM formátumú mentés a kötött kategóriák miatt egyelőre nem lehetséges.

6. Névjegy

6.1 Program infó

NLMTIM Editor
Verzió: 1.5
Kiadás dátuma: 2005. IV. 6.

6.2 Elérhetőség

Honlap:
  http://konyisoft.ini.hu/
  http://konyisoft.atw.hu/

Email:
  konyisoft@mailbox.hu
  konyakrisz@freemail.hu

Internet Explorer 5x,6x  Netscape 7x  Mozilla 1x  Firefox 1x  Opera 7x
800 x 600 x 32 bpp
javascript: nincs | frame: nincs
magyar nyelvű oldal, hungarian page
Copyright © 2002-2005 KónyiSoft